Wat verandert er in 2025 voor bedrijfsbussen?

Wist je dat de BPM en zero-emissiezone veranderingen in 2025 grote gevolgen hebben op de aanschaf van je gewenste bedrijfsbus?

In 2025 veranderen de regels rondom bedrijfsbussen drastisch door nieuwe BPM-heffingen en zero-emissiezones. Dit heeft een grote impact op zowel de kosten als toegankelijkheid van je voertuig in steden. Het is belangrijk voor jou als ondernemer om op de hoogte te zijn van deze nieuwe regelgeving, zodat je tijdig de juiste keuzes kan maken voor je bedrijf. In onze blog ontdek je de grote veranderingen voor bedrijfsauto's in 2025 en hoe jij je als ondernemer het beste kunt voorbereiden (voordat het te laat is!).

Ryan Richardson
Ryan Richardson
Auteur
4 minuten leestijd

De invoering van BPM op bedrijfsbussen met brandstofmotor en de opkomst van zero-emissie zones in steden gaan een grote rol spelen in de aanschafwaarde van bedrijfsbussen en de toegankelijkheid in stedelijke gebieden.

Voor jou als ondernemer is het belangrijk om te weten hoe het zit met de nieuwe regels die in 2025 van kracht zijn, zodat jij straks de juiste bus voor je klus kan kiezen of juist nu actie moet ondernemen!

De veranderingen kunnen een grote invloed hebben op:

  • de aanschafwaarde van je gewenste bedrijfsbus

  • je toegang in stedelijke gebieden

BPM Belasting en Zero-emissiezones in 2025

In 2025 zijn er 2 grote veranderingen die een behoorlijke impact gaan hebben op de toepasbaarheid en populariteit van bedrijfsbussen:

  • 1) BPM op bedrijfsbussen: Een van de grootste veranderingen is de invoering van BPM op nieuwe bedrijfsbussen met een verbrandingsmotor vanaf 2025.

    Dit betekent dat de vrijstelling volgens de grijskentekenregeling komt te vervallen en een nieuwe dieselbus aanzienlijk duurder wordt. Door vóór 2025 een dieselbus aan te schaffen, kan je deze extra kosten ontlopen.

    Bekijk hier ons aanbod dieselbussen

  • 2) Zero-emissiezones: Steden gaan steeds meer zero-emissiezones invoeren, waar alleen voertuigen zonder uitstoot mogen komen. Hoewel dit een uitdaging vormt, bieden veel huidige dieselmodellen toegang tot deze zones tot ten minste 2027, afhankelijk van de emissienormen.

    Lees blog over zero-emissie zone

De toekomst van bedrijfsbussen

Kortom: De Zero-emissie zones en BPM op bedrijfsbussen zijn 2 grote veranderingen die op korte termijn een grote impact gaan hebben op de populariteit van bedrijfswagens en keuzes van ondernemers.

Hieronder gaan we uitgebreider in op de nieuwe regelgeving van BPM en zero-emissiezone, zodat jij straks weet wat je te wachten staat.

Nieuwe regels voor BPM op bedrijfsauto's en CO2-uitstoot

BPM is Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Een belasting die in 2025 geheven wordt bij de aanschaf van nieuwe bedrijfsbussen, import en occasions tot maximaal 5 jaar.

De hoogte van de BPM is afhankelijk van het specifieke model en de uitstoot van je gewenste bedrijfsbus.

Tot en met 2024 heb jij als ondernemer vrijstelling van BPM bij de aankoop van bestelauto's. Echter, deze zogenoemde grijskentekenregeling is vanaf 2025 niet langer van toepassing.

Deze wijziging in de BPM is een strategische zet van de overheid om de aanschaf van emissievrije of zeer zuinige bestelauto's te stimuleren. Vanaf 2025 zal bij de registratie van elke nieuwe bestelauto BPM in rekening worden gebracht, ongeacht het feit dat je ondernemer bent.

De berekening van de BPM zal dan gebaseerd zijn op de CO2-uitstoot van de bedrijfsauto.

Benieuwd hoe dit precies zit en wat je eventueel kan besparen door dit jaar een bedrijfsbus aan te schaffen?

Ontdek het in de blog over de BPM-veranderingen in 2025

Nieuwe regels voor milieu- en emissievrije zones vanaf 2025

Vanaf 1 januari 2025 gaan gemeenten strengere regels hanteren voor milieuzones. Dit betekent concreet dat je straks minimaal moet voldoen aan een emissieklasse 4 of 5 om met je personenauto of bestelauto toegang te krijgen tot deze zones..

Bovendien krijgen gemeenten de mogelijkheid om zero emissie zones in te voeren, uitsluitend gericht op vracht- en bestelauto’s.

In deze zones is toegang alleen toegestaan voor elektrische bestelauto's.

  • Voor bestelauto’s die vallen onder emissieklasse 5 en 6 is er een overgangsregeling van kracht.

  • Voor bestelauto’s die vallen onder emissieklasse 4 of lager is toegang in deze zero-emissiezones uitgesloten.

Wil je juist direct advies op maat over de meest geschikte bedrijfsbus in jouw situatie?

Plan dan nu een adviesgesprek

Slim om vóór 1 januari 2025 een dieselbus aan te schaffen?

Door het afschaffen van de BPM-vrijstelling worden nieuwe diesel- en benzine bestelauto's duurder, terwijl deze vrijstelling voor elektrische en gebruikte bestelauto’s die ouder zijn dan 5 jaar behouden blijft.

Dit betekent niet dat een elektrische bestelauto direct een goede keuze is in jouw situatie. De kosten van een elektrisch voertuig zijn aanzienlijk hoog vergeleken met de diesel variant en ook de actieradius is beperkt.

Veel ondernemers overwegen daarom een gebruikte bestelauto (occasion), maar met de toenemende milieuzones in steden levert dit ook weer beperkingen op.

De toekomst van de bestelauto markt blijft een hoop vraagtekens opleveren.

- Gaan de prijzen van gebruikte bestelauto’s bijvoorbeeld stijgen?
- Kiezen meer ondernemers straks voor elektrisch of andere alternatieven?
- Hoe gaat de kwaliteit van elektrische bedrijfsbussen straks zijn?

Om informatie in te winnen over de meest geschikte bedrijfsbus in jouw situatie, bieden wij je een gratis adviesgesprek aan.

FAQ: Veranderingen in 2025 voor Bedrijfsbussen

Hoe beïnvloedt de nieuwe regelgeving van 2025 de kosten van een bestelbus?

De nieuwe emissienormen en belastingwijzigingen (BPM) gaan een grote impact hebben op zowel de aanschafprijs als de toegankelijkheid van bestelbussen in stedelijke gebieden. Elektrische bestelwagens kunnen op lange termijn economisch voordeliger zijn door lagere operationele kosten, vrijstelling van BPM en onbeperkte toegang tot stedelijke gebieden.


Wat zijn Zero Emissie Zones en wat betekent dit voor bestelwagens in 2025?

Zero Emissie Zones zijn stedelijke gebieden waar alleen emissievrije voertuigen zijn toegestaan. Vanaf 2025 zullen steeds meer steden dergelijke ZE-zones invoeren, waarbij toegang voor hybride, benzine- en dieselvoertuigen beperkt wordt. Elektrische bestelwagens bieden een oplossing, aangezien deze voertuigen wel toegang blijven houden tot deze zones.

Hoe zal de BPM-belasting in 2025 het leasen van bestelwagens beïnvloeden?

Met het vervallen van de BPM-vrijstelling voor diesel-, benzine- en hybridevoertuigen vanaf 2025, wordt het leasen van een dieselbus duurder. Dit gaat elektrisch rijden steeds populairder maken, maar ook daar zijn nog uitdagingen met actieradius, aanbod en een hoge wegenbelasting.

Hulp nodig bij auto leasen?

Neem voor vragen gerust contact op.

Telefoon
Geef ons een belletje.
Whatsapp
Stuur ons een bericht.